Reviews
Singles
Albums
Features
Interviews
Articles
Local
Clubs
Agenda
Music
Playlists
Labels

plastikmanl_400



Plastikman’in beyninde uzağa yakınlaşmak. . .
Windsor şehir merkezinden olabildiğince uzakta, ormanın derinliklerinde bir dağ evi. Elektrik ve su tesisatı dahi yok. Sadece bir laptop ve tam dolu üç beş batarya. Konuşacak, dert anlatacak yada soru soracak kimse yok. Sadece rüzgarın sesi ve beyninde yankılananlar.



Soruları kendine soruyorsun. Berlin’de kiraladığın apartman dairesinde ve etrafta olağan, sıradan şeyler yaparken aklından geçenleri bir yere not ediyorsun. Sonuçta elinde birkaç gigabyte’lık ses dosyaları ve binlerce ses sample’ından ibaret dev bir sözlük duruyor. Aklındaki düşünce yumağı giderek çözülmeye başlıyor. Rüyalarında(belki bilinçaltında) gördüğün, anımsadığın anektodlar giderek yoğunlaşıyor gözünün önünde. Göz bebeklerin aniden büyümeye başlıyor, karanlıktan ışığa çıkan kedininki gibi.

Techno sözlüğüne eklediğin eski sözcüklerden yeni cümleler yapıyorsun. Cümleler 5 yıl önceki sözcükleri aratmayacak kadar korunaklı ve hilekarlar. Kendini sorguluyorsun, beynini, bilincini, bildiklerini ve bilmediklerini. Soruyorsun. Cevabı, cevapları arıyorsun.

Normal hayatta sıradan işlerle meşgul sıradan Richie Hawtin, yada bahsettiğim kaygıları taşıyan alter ego Plastikman. 5 yıl aradan sonra yeni bir albüm koyuverdi önümüze. Yine aynı ses örgüsü bu sefer kendi gizemli vokalleriyle bezenmiş. Daha da kışkırtıcı ve iç gıdıklayıcı. Amaç dinleyeni bilinmeyene, uzağa yakınlaştırmak. Ritmik düzensizlikle kaos teorisini keskinleştirmek. Evrendeki boyutlarını işaretleyip ne kadar ufak, hatta yok olduğunu göstermek.

Sıradan bir techno prodüktörü veya Dj için bu tür atıflarda bulunmak ilk bakışta fazla gelebilir. Fakat Richie Hawtin en başından beri bir Dj veya sıradan bir techno prodüktörü değil. Sıradan bir müzisyen değil. Hawtin arayışları olan ve hayatı dünyevi zevklerden daha ötede algılayabilen/yorumlayabilen, hayatını bu boyutta yaşamayı seçenlerden yada böyle yaşamaya mahkum edilenlerden.

Albümdeki atmosfer kesinlikle karamsar. Tedirgin edici sessizlik ve düzensizlik. Hawtin’in dijital oyunlarla değiştirilmiş sesi ise artık onun değil beyninin derinliklerinden geliyor. Hawtin’in bilinci bizzat vokal yapıyor. Plastik adam deneysellik dehlizlerinde kendi çıkardığı görsel haritaya bakarak ilerliyor. Minimalizm zaman zaman doruğa ulaşırken dub etkileşimli ritimler karanlık synth’lerle birleşerek Hawtin’in ürkünç vokallerini betimliyor. Ardından yırtılma sesleri ve rahatsız edici kliklemeler duyuluyor. Bilindik bass ve drum pattern’leri sessizlikte kaybolurken ‘I’m starting to enjoy the pain’de mazoşizme varan lirikler, Hawtin’in ne tür bir duygusal/mental dehlizin içine daldığını tekrar bize hatırlatıyor.

‘Closer’LP’si, Richie Hawtin’in Plastikman adı altında yaptığı en kişisel ve en sofistike/kompleks proje. 1993 yılında ‘Sheet One’ ile başlayan ve10 yıldır süren deneysellik arayışlarının, kendini ifade etme çabalarının en üst noktası. Paranoya sınırlarında gezen, kafatasını çatlatacak ikilemlerle dolu ve ne yapacağını bilmeyen bir adam. Kafatasının içinde, karanlıkta yankılanan bir ses;

‘Why listen to me?/I’m just a voice inside your head/I can’t help you/Help yourself’.

Christopher Çolak
20 Şubat 2004
Bu yazı daha önce Clubintro.com'da yayınlanmıştır.

Articles
 

Durum Değerlendirmesi Vol. 4

Durum Değerlendirmesi Vol. 4
Umarım görüşmeyeli güzel günler geçirmiş, anıları belleğinize işlemişsinizdir. more

Durum Değerlendirmesi Vol. 3

Durum Değerlendirmesi Vol. 3
Geçen sayıda yağmur bile yağmıyor derken şimdi her yer bembeyaz! Üstelik daha da ciddi soğuklarla… more

Durum Değerlendirmesi Vol. 2

Durum Değerlendirmesi Vol. 2
Şehre hala neredeyse hiç yağmur düşmese de sokaklar giderek kalabalıklaşmaya, hava soğumaya ve 'ortam' oluşmaya… more

Warp 20

Warp 20 Yaşında, Hala İlk Günkü Gibi Taze
Warp Öyle verimli bir ağaç ki, 20 yıldır dört mevsim meyve veriyor. İklim, deprem, kriz… more

Durum Değerlendirmesi Vol. 1

Durum Değerlendirmesi Vol. 1
Türkiye'nin en önemli müzik paylaşım merkezi ve kulübü olan Babylon yeni bir dergiyle karşımızda. Asıl… more

gigolo182cds

Abe Duque : American Gigolo II
'Büyük Elma'nın büyük techno prodüktörlerinden Abe Duque, International Deejay Gigolo Records’un ikinci mix albüm serisini… more
DJ Kicks : Daddy G, bekli de en iyisi!
Son olarak Norveçli prodüktör Erlend Øye’nin kendine has üslubuyla şekillenen DJ Kicks serisinin yeni versiyonunda… more
Tekrar et: Repeat Repeat - Squints
Repeat Repeat, adı gibi repetitif müzikler yapıyor mu sanıyorsunuz? Yanılıyorsunuz! Onların yaptığı: "Eğitimli dans pistleri… more
Techno'nun yükselen değeri Alexander Kowalski
Alman techno müzik arenasına adım attığı 1997 yılından günümüze, değişik takma adlar altında değişik plak… more
Stereo MC's festivaldeki en renkli konserdi
Festival programini ilk gördüğümde "-9. Uluslararası İstanbul Caz Festivali'nin en renkli ve çizgi dışı gecesi… more
Soğuk Şehirden Sıcak Sesler: NuSpirit Helsinki
Finlandiya’nın Helsinki şehrinden misafirlerimiz var. Afro, latin ve Afro-Amerikan etkileşimli sound’lar, funk, soul ve caz’ın… more
Caz ırmağının üzerinde elektronik köprüler
Her geçen gün daha da yoğunlaşan, belirginleşen bir birliktelik. Elektronika ve Caz. Caz ırmağının üzerindeki… more
Herbert yoktu , Pressure Drop ve Organic Audio vardı
10. İstanbul Caz Festivalinin kapanış aktivitesi Groovology, Matthew Herbert Büyük Bandosunun eksikliğine rağmen, Organic Audio… more
Elektronik müziğin akustik flörtçüsü Matthew Herbert
Elektronik müziğin akustik flörtçüsü, on parmağında on marifet Matthew Herbert, muhteşem bir orkestrasyonla oluşturduğu ‘The… more
House’a Fransız dokunuşu: Llorca
Ünlü Fransız aşçı Ludovic Llorca Şubat ayının 28'inde sevilen restaurant 'Babylon'da uygulamalı "French House" tarifleri… more
İskoçyalı Fransız: Aqua Bassino
Fransa, tarihinden bu günlere yadigar kalan milliyetçiliğini maalesef bir çok anlamda yitirdi. Verebileceğim en basit… more
Jay Kay ve çetesi İstanbul’da eylem hazırlığında
İçinizde, "Jay Kay'i tanımıyorum ki, o da kim?" diyenler var ise -ki ihtimal vermiyorum- onlara… more
Goldfrapp de 80’li yıllar virüsünü kaptı
Goldfrapp'de kendinden beklenmedik şekilde, etrafa yayılan elektro-clash ve elektro-pop virüsünü kapmış, yatağa düşmüş. İyileştiğinde ise… more
Rock’n Coke kasabasından izlenimler…
6-7 Eylül'de Hezarfen Havaalanı'nda Coca-Cola sponsorluğunda ve Pozitif, İKSV işbirliğiyle düzenlenen Rock'n Coke festivali'nin ardından… more
Kirk Degiorgio sunar: As One - So Far (So good)
Ubiquity Records'un önemli şahsiyeti As One'ın 12 yıllık müzikal yolculuğunu gözler önüne seren retrospektif albüm… more