Reviews
Singles
Albums
Features
Interviews
Articles
Local
Clubs
Agenda
Music
Playlists
Labels

Nesnel Aşk’a dair: G-Man “Avanti”
Geçenlerde, pervasızca ne aradığımı bilmeden gezerken ve bakınırken yine ilk anda aşka tutuldum. Yine bir albüme! Nedense nesnel aşkları daha çok seviyorum. Bir tabloya, bir kitaba, bir albüme olan aşkı... Sonu olmadığı için olsa gerek, bittiği zaman tekrar 'play' tuşuna basarak yeniden başlatabildiğiniz için. Ya da sıkıldığınızda tekrar almak üzere kabına koyup kaldırabildiginiz için. G-man'in albümü 'Avanti'den ilk ve son izlenimler.



Sanata ve dünyevi zevklere olan ilgi ve bilgi artıp geliştikçe, deneyimler derinleştikçe, aşka (bazen ilk anda aşka) duyulan açlık ve buna bağlı olarak bireyin aşık olma katsayısı git gide, her seferinde artıyor. Bahsettiğim aşk insanlara değil nesnelere karşı hissedilen yoğun beğeni ve istekler. Ben bu tür şeyleri de aşk olarak adlandırıyorum. Çünkü temelde hissedilen ve yaşananlar benzer. Fakat nesnel aşk tek taraflı yaşanıyor ve bu sefer dizginler sizin elinizde. Bu yüzden 'nesnel aşk' her insanın isteyeceği kusursuz bir aşk prototipi. Sonuna kadar tükettğiniz halde sürüyor, devam ediyor, hem de gerçek aşkla kıyaslandığında eski heyecanından çok daha az yitirerek. Aynen verdiğim albüm örneğinde olduğu gibi. Mesela bittiği zaman tekrar 'play' tuşuna basarak yeniden başlatabiliyorsunuz. İstediğiniz an 'stop' ya da 'pause' tuşuna basarak istediğiniz kadar duraklatabiliyorsunuz.Ya da sıkıldığınızda tekrar almak üzere kabına koyup rafa kaldırabiliyorsunuz.

Bazen, biryerlerde birşeyler karıştırırken, bilinçsizce birşeyler ararken duyarsınız. O anki ruh halinize göre kapılırsınız. Bir ritme, vokale, atmosfere. Kanarsınız, ya albümün kapağına, ya plak şirtketine ya da üzerindeki alacalara ve bulacalara... Müzik çalıcınıza özenle yerleştirip albümün muhteviyatına pür dikkat kesildiğinizde aklınızdan geçenler ise...

Sanki bu tınılara kulağınız aşinadır. Bu albüm sizde daha önceden varmış ya da daha önceden dinlemiş gibi hissedersiniz. Yanılgıya düşersiniz. Ve hatta aklınızın bir köşesinde size ait parçalar, pasajlar bulursunuz albümde. Duygularınız seslere, ritimlere, titreşim fragmanlarına dönüşmüş, sizden çalınmış gibi gelir. Beyniniz ve duygularınız uyarılır. Bu etkiyi yaratan çoğu zaman bir klasik ya da caz albümüdür, ya da bana çoğu zaman olduğu gibi bir elektronika albümü...

"Avanti" albümü ile tanışmam yukarıda bahsettiğim şekilde gerçekleşti. Görsel tasarım ve müzikalitenin birleşiminden doğan güçlü 'albeni'nin benim gibi birini etkilemesi de hiç zor olmadı tabi ki. Gez Varley adını daha önce Force Inc'ten 2000 yılında yayınlanan "Bayou Paradis" albümü ile duymuştum. 'Avanti'nin ise aynı müzik adamının yeni bir konsept ve prodüksyon silsilesi olduğunu öğrenince, şaşkınlığım ve ilgim iki kat arttı.

(Mt.Gerard Varley) Gez Varley bundan yaklaşık 12 yıl önce, techno ve elektronika'nın blu çağını yaşadığı dönemde ortaya çıkan İngiliz LFO grubunu oluşturan iki elemandan birisi. 'Sub-Bass' ve daha pek çok denenmemişin yaratıcısı olarak anılan ikili, sonraki pek çok prodüktör için bir referans ve ilham kaynağı oldu. LFO 1996 yılında "Advance" albümünü yayınladıktan kısa bir süre sonra diğer eleman Mark Bell LFO olarak yoluna devam etmeye karar verince, Gez Varley'de kendine yeni bir isim ve yeni bir yol çizdi. Eski orjinal LFO albümleri de böylelikle anılarımızda ve arşivlerdeki tozlu raflarda yerini aldı. Mark Bell tek kişilik LFO ile yeni prodüksyon ve remix çalışmaları yapmaya devam ettiyse de LFO ihtiva ettiği müzikalitenin bir kısmını doğal olarak kaybetti.

Bu müzikalitenin diğer yarısının, yani Gez Varley'in yeniden enerjiye ve enerjiden, notalara, vuruşlara, seslere dönüşmesi ise G-man ile gerçekleşti. İngiliz "Swim~" şirketinden release edilen "I", "II" ve "Kuhsti" EP'leri, minimal-techno'nun temellerinin atıldığı dönemde özellikle "Quo Vadis" şarkısıyla G-man'in yıldızının parlamasını sağladı. Ritchie Hawtin, Jeff Mills ve Claude Young'ın beğenisini kazanan G-man prodüksyonları, bir kaç İtalyan ve Alman Techno-House toplamasında yer aldı, Andrew Weatherhall, Bill Nasty, Sven Veath gibi zamane minimal djlerin gig'lerinde sık sık çalındı. "Swim~" şirketi bu başarıların ardından "G" adında bir alt label bile kurdu. Bu etiket altında *G* beğenisini yansıtan bir kaç minimal toplama yayınlandı. 1996-1997 dönemindeki bu hızlı gelişmelerin devamı ise ancak 3 yıl sonra Gez Varley, Force Inc. çatısı altına girince gelebildi.

Gez Varley, Force Inc. ile yeni kuşak dinleyicilerin huzurlarına farklı bir arayüzle çıkıyordu. Bu sefer kullanılan şive minimal-tech-micro house'tu. *G* olarak yayınladığı "Fist Full Of Dat Tape", "TheMonoman"ve "The Mixes" EP'lerinden sonra, müzikal saplantı ve obsesyonlarını halen yenememiş olacak ki "Swim~" zamanlarında release olup halen en iyi minimal techno parçalarından biri sayılan "Quo Vadis" kadar yaratıcı prodüksyonların yer aldığı "Bayou Paradis"i 2000 yılında yayınladı.
 
Eski kurt, 2 senelik bir aradan sonra -artık yaşlanıyorum, acaba yeni şiveleri konuşmakta hala eskisi kadar başarılımıyım? diye kendine sorduğunda ortaya çıkan sonuç, 11 parçalık bir uzun çalar oluveriyor. Ve "Avanti" ismi uygun görülen bu albüm, "Bayou Paradis" gibi, Force Inc. etiketiyle şimdiye kadar yayınlanmış en iyi minimal techno-house releaselerinden biri olacak gibi görünüyor. "Avanti", Force Inc'in meşhur 'deneysellik avı' partilerine ve micro-house konseptine göre daha muhafazakar görünüyor ilk bakışta. 'Dance floor friendly' ve sıradan bir minimal albüm gibi de gelebilir pek çok dinleyiciye, ama kesinlikle değil. Varley'in eski müzikal kimliği ve geçmişi işin içine girdiğinde ki ister istemez giriyor, işte o zaman işin rengi tamamiyle değişiyor.

Gez Varley yeteneğinden bir gram bile kaybetmemiş. "Avanti" deki organizasyon, minimal-deep-tech-micro house dörtlemesinin albüm içindeki homojen dağılımı, albümün müzikalitesinin kanıtı. Parçalar içinde kullanılan ilginç sample'lar ise prodüksyonun zevk kırıntıları. 90'ların Chicago sound'undan baseline alıntıları, çok dikkat edildiğinde farkedilen electroclash izleri ve Basic Channel karakteristiği albümdeki bu kırıntılardan bazıları. Parçaların bütünü ise birbirinden bağımsız. Sanki bu albüm içinde buluşmuş olmaları sadece rastlantıdan ibaret gibi. Gez Varley'in sound'u gerçekten çok dolu. Özellikle albümle aynı adı taşıyan parça "Avanti" ve son şarkı "Luftblassen" bahsettiğim 'doluluk"la ne kastettiğimi çok iyi açıklıyor.

Dur duraksama yok, türün kronik hastalığı olan monotonluk çok güzel eritiliyor, milisaniyelerin bile boş geçmediği hissine kapılıyorsunuz. G-man'in kompozisyon yetisi artık kendini aşmış durumda ve belkide senfonik boyutta. Akıllara zarar bir albüm. En başta uzunca bahsettiğim gibi duygulara bile dokunmayı başarıyor, sizi kendine aşık ediyor.

Christopher Çolak
16 Mayıs 2003
Bu yazı daha önce İKSV'nin projesi olan İstanbuldostları.org'da yayınlanmıştır.

Articles
 

Durum Değerlendirmesi Vol. 4

Durum Değerlendirmesi Vol. 4
Umarım görüşmeyeli güzel günler geçirmiş, anıları belleğinize işlemişsinizdir. more

Durum Değerlendirmesi Vol. 3

Durum Değerlendirmesi Vol. 3
Geçen sayıda yağmur bile yağmıyor derken şimdi her yer bembeyaz! Üstelik daha da ciddi soğuklarla… more

Durum Değerlendirmesi Vol. 2

Durum Değerlendirmesi Vol. 2
Şehre hala neredeyse hiç yağmur düşmese de sokaklar giderek kalabalıklaşmaya, hava soğumaya ve 'ortam' oluşmaya… more

Warp 20

Warp 20 Yaşında, Hala İlk Günkü Gibi Taze
Warp Öyle verimli bir ağaç ki, 20 yıldır dört mevsim meyve veriyor. İklim, deprem, kriz… more

Durum Değerlendirmesi Vol. 1

Durum Değerlendirmesi Vol. 1
Türkiye'nin en önemli müzik paylaşım merkezi ve kulübü olan Babylon yeni bir dergiyle karşımızda. Asıl… more

gigolo182cds

Abe Duque : American Gigolo II
'Büyük Elma'nın büyük techno prodüktörlerinden Abe Duque, International Deejay Gigolo Records’un ikinci mix albüm serisini… more
DJ Kicks : Daddy G, bekli de en iyisi!
Son olarak Norveçli prodüktör Erlend Øye’nin kendine has üslubuyla şekillenen DJ Kicks serisinin yeni versiyonunda… more
Tekrar et: Repeat Repeat - Squints
Repeat Repeat, adı gibi repetitif müzikler yapıyor mu sanıyorsunuz? Yanılıyorsunuz! Onların yaptığı: "Eğitimli dans pistleri… more
Techno'nun yükselen değeri Alexander Kowalski
Alman techno müzik arenasına adım attığı 1997 yılından günümüze, değişik takma adlar altında değişik plak… more
Stereo MC's festivaldeki en renkli konserdi
Festival programini ilk gördüğümde "-9. Uluslararası İstanbul Caz Festivali'nin en renkli ve çizgi dışı gecesi… more
Soğuk Şehirden Sıcak Sesler: NuSpirit Helsinki
Finlandiya’nın Helsinki şehrinden misafirlerimiz var. Afro, latin ve Afro-Amerikan etkileşimli sound’lar, funk, soul ve caz’ın… more
Caz ırmağının üzerinde elektronik köprüler
Her geçen gün daha da yoğunlaşan, belirginleşen bir birliktelik. Elektronika ve Caz. Caz ırmağının üzerindeki… more
Herbert yoktu , Pressure Drop ve Organic Audio vardı
10. İstanbul Caz Festivalinin kapanış aktivitesi Groovology, Matthew Herbert Büyük Bandosunun eksikliğine rağmen, Organic Audio… more
Elektronik müziğin akustik flörtçüsü Matthew Herbert
Elektronik müziğin akustik flörtçüsü, on parmağında on marifet Matthew Herbert, muhteşem bir orkestrasyonla oluşturduğu ‘The… more
House’a Fransız dokunuşu: Llorca
Ünlü Fransız aşçı Ludovic Llorca Şubat ayının 28'inde sevilen restaurant 'Babylon'da uygulamalı "French House" tarifleri… more
İskoçyalı Fransız: Aqua Bassino
Fransa, tarihinden bu günlere yadigar kalan milliyetçiliğini maalesef bir çok anlamda yitirdi. Verebileceğim en basit… more
Jay Kay ve çetesi İstanbul’da eylem hazırlığında
İçinizde, "Jay Kay'i tanımıyorum ki, o da kim?" diyenler var ise -ki ihtimal vermiyorum- onlara… more
Goldfrapp de 80’li yıllar virüsünü kaptı
Goldfrapp'de kendinden beklenmedik şekilde, etrafa yayılan elektro-clash ve elektro-pop virüsünü kapmış, yatağa düşmüş. İyileştiğinde ise… more
Rock’n Coke kasabasından izlenimler…
6-7 Eylül'de Hezarfen Havaalanı'nda Coca-Cola sponsorluğunda ve Pozitif, İKSV işbirliğiyle düzenlenen Rock'n Coke festivali'nin ardından… more
Kirk Degiorgio sunar: As One - So Far (So good)
Ubiquity Records'un önemli şahsiyeti As One'ın 12 yıllık müzikal yolculuğunu gözler önüne seren retrospektif albüm… more