Reviews
Singles
Albums
Features
Interviews
Articles
Local
Clubs
Agenda
Music
Playlists
Labels

Makina Evet Dedi: Fc Kahuna – “Machine Says Yes”
Eski Warp günlerinden glitch techno ve wierd electro, Kraftwerk'ün sıcak kompüter sevgisi ve 80'lerin trendy elektro etkileri, Fc Kahuna'nın uzun zamandır beklenen LP'si "Machine Says Yes"te buluşuyor. "Electroclash'in yılı" olarak adlandırılabilecek 2002'de kotarılan albüm, belki de yılın en iyi retro-electropop-electrodance çalışması.



Big beat'in dahi ikizleri, Kahuna kardeşler, nam-ı diğer Jon Nowell ve Don Ormondroyd, İngiltere'nin en heyecan verici iki prodüktörü. Acid house'un altın yıllarından, Big Beat ve Electro dance akımının doğuşuna kadar olan süreçte baş rollerden bir tanesi hep Kahuna kardeşlere verildi. Sonraki yıllarda ise, "City Rockers" "Skint" ve "Kahuna Cuts" label'larindan yayınladıkları her 12" ile olay yaratan ve trend belirleyen ikili, Fatboy Slim, Leftfield, Primal Scream, Chemical Brothers gibi isimlerin koruyucu kanatları altındaki yolculuğuna devam ederken, birden bire ortaya çıkan bu uzunçalar (Machine Says Yes), herşeyi alt üst etti.

Aslında 2000 yılında yayınlanan 12" "Mindset To Cycle", Fc Kahuna müzikalitesinin nelere kadir olduğunu gösterirken, birkaç yıl içinde olay yaratacak ve yayınlandığı anda Daft Punk 'Homework', Chemical Brothers 'Come with Us' gibi klasiklerle birlikte anılacak bir uzun çalar albüm olasılığının ilk sinyallerini vermişti.
Fakat Fc Kahuna, çoğu müzik prodüktörünün yaşadığı gibi, retro-electro rüzgardan üşütüp hasta oldu. Electro Pop'un ve özellikle New York çıkışlı Electroclash akımının büyük sükse yaptığı ve bu türlere olağanüstü bir geri dönüşün yaşandığı 2002 yılının sonlarında yayınlanan bu albüm, big beat dinamikli bir electro pop/electro dance albüm halini aldı.

'Machine Says Yes', Fc Kahuna vizyonunun ve prodüksiyon yetisinin electro dance camiasına armağan ettiği başyapıtlardan biri oldu. Albümün genel yapısı ve albüm içindeki ortaklıklar, albümün önemini ve müzikalitesini üst düzeye taşıyor. Albümün şüphesiz en büyük albenisi üzerindeki Fc Kahuna markası.

Big Beat, Electro dance aleminin duayenleri, efsanevi "Big Kahuna Burger Club" ve "Headstart" gecelerinin yaratıcıları, parlak ışıltılı, ciks kulüplere, kirli ve karanlık olanları yeğleyen, bu tür kulüplerde kendilerini daha rahat ve yaratıcı hisseden Kahuna kardeşler, müzik alemine sundukları albümle her şekilde bir çok otoritenin takdir ve beğenisini kazandı. Charlatans ile turneye çıkmış, Luke Slater, Felix De Housecat'a remiksler yapmış, Chemical Brothers, Fatboy Slim ile pek çok ortak prodüksyona imza atmış olan Jon ve Don kardeşler, günümüz elektronik dans müziğinin genel spektrumunu ve geldiği son noktayı çok başarılı bir şekilde dinleyiciye aktarıyor olsa da, şahsen Fc Kahuna'nın 'Machine Says Yes' albümünde big beat köklerine daha bağlı, ve en az Fatboy Slim'in olduğu kadar vefakar davranacağını düşünmüştüm.

Retro-electro etkinin albümde belirleyici faktör olduğunu görünce başta biraz hayal kırıklığına uğradım. Çünkü Fc Kahuna gibi büyük bir markanın daha önce hiç bir LP yayınlamamış olması ve bu anlamda 'Machine Says Yes'in farklı bir önem kazandığı göz önüne alındığında, daha değişik formatta bir albüm beklemek yanlış olmayacaktı. Fc Kahuna ise kendine çoktan yeni bir yol seçerek, müzikle en haşır neşir oldukları ilk dönemlerde dinledikleri ve çok etkilendikleri Warp release'lerinin (özellikle LFO - Advance'in) güncelleştirilmiş retrospektif örneklerini ortaya çıkarmayı kendilerine misyon edindiler.

"Glitch techno" ve "Wierd electro"yu canlandırma projesini hayata geçirdiler. 'Machine Says Yes' albümü, Fc Kahuna'nın elektronik müziğin geçmişi-bu günü-yarınını düşünerek tasarladığı ve tüm yeteneklerini ortaya koyduğu, füturistik bir o kadar da zamansız bir albüm. Super Furry Animals'den Gruff Rhys ve Gus Gus'dan tanıdığımız Hafdis Huld'in etkileyici vokalleri ise albümün atmosferini muhteşemleştiren diğer önemli renkler. 'Machine Says Yes' Dans pistini tam kalbinden vuruyor. Son dönemde ortaya çıkan en iyi retro-electropop-electrodance çalışmalardan biri, belkide en iyisi.



Christopher Çolak
16 Mayıs 2003
Bu yazı daha önce İKSV'nin projesi olan İstanbuldostları.org'da yayınlanmıştır.

Articles
 

Durum Değerlendirmesi Vol. 4

Durum Değerlendirmesi Vol. 4
Umarım görüşmeyeli güzel günler geçirmiş, anıları belleğinize işlemişsinizdir. more

Durum Değerlendirmesi Vol. 3

Durum Değerlendirmesi Vol. 3
Geçen sayıda yağmur bile yağmıyor derken şimdi her yer bembeyaz! Üstelik daha da ciddi soğuklarla… more

Durum Değerlendirmesi Vol. 2

Durum Değerlendirmesi Vol. 2
Şehre hala neredeyse hiç yağmur düşmese de sokaklar giderek kalabalıklaşmaya, hava soğumaya ve 'ortam' oluşmaya… more

Warp 20

Warp 20 Yaşında, Hala İlk Günkü Gibi Taze
Warp Öyle verimli bir ağaç ki, 20 yıldır dört mevsim meyve veriyor. İklim, deprem, kriz… more

Durum Değerlendirmesi Vol. 1

Durum Değerlendirmesi Vol. 1
Türkiye'nin en önemli müzik paylaşım merkezi ve kulübü olan Babylon yeni bir dergiyle karşımızda. Asıl… more

gigolo182cds

Abe Duque : American Gigolo II
'Büyük Elma'nın büyük techno prodüktörlerinden Abe Duque, International Deejay Gigolo Records’un ikinci mix albüm serisini… more
DJ Kicks : Daddy G, bekli de en iyisi!
Son olarak Norveçli prodüktör Erlend Øye’nin kendine has üslubuyla şekillenen DJ Kicks serisinin yeni versiyonunda… more
Tekrar et: Repeat Repeat - Squints
Repeat Repeat, adı gibi repetitif müzikler yapıyor mu sanıyorsunuz? Yanılıyorsunuz! Onların yaptığı: "Eğitimli dans pistleri… more
Techno'nun yükselen değeri Alexander Kowalski
Alman techno müzik arenasına adım attığı 1997 yılından günümüze, değişik takma adlar altında değişik plak… more
Stereo MC's festivaldeki en renkli konserdi
Festival programini ilk gördüğümde "-9. Uluslararası İstanbul Caz Festivali'nin en renkli ve çizgi dışı gecesi… more
Soğuk Şehirden Sıcak Sesler: NuSpirit Helsinki
Finlandiya’nın Helsinki şehrinden misafirlerimiz var. Afro, latin ve Afro-Amerikan etkileşimli sound’lar, funk, soul ve caz’ın… more
Caz ırmağının üzerinde elektronik köprüler
Her geçen gün daha da yoğunlaşan, belirginleşen bir birliktelik. Elektronika ve Caz. Caz ırmağının üzerindeki… more
Herbert yoktu , Pressure Drop ve Organic Audio vardı
10. İstanbul Caz Festivalinin kapanış aktivitesi Groovology, Matthew Herbert Büyük Bandosunun eksikliğine rağmen, Organic Audio… more
Elektronik müziğin akustik flörtçüsü Matthew Herbert
Elektronik müziğin akustik flörtçüsü, on parmağında on marifet Matthew Herbert, muhteşem bir orkestrasyonla oluşturduğu ‘The… more
House’a Fransız dokunuşu: Llorca
Ünlü Fransız aşçı Ludovic Llorca Şubat ayının 28'inde sevilen restaurant 'Babylon'da uygulamalı "French House" tarifleri… more
İskoçyalı Fransız: Aqua Bassino
Fransa, tarihinden bu günlere yadigar kalan milliyetçiliğini maalesef bir çok anlamda yitirdi. Verebileceğim en basit… more
Jay Kay ve çetesi İstanbul’da eylem hazırlığında
İçinizde, "Jay Kay'i tanımıyorum ki, o da kim?" diyenler var ise -ki ihtimal vermiyorum- onlara… more
Goldfrapp de 80’li yıllar virüsünü kaptı
Goldfrapp'de kendinden beklenmedik şekilde, etrafa yayılan elektro-clash ve elektro-pop virüsünü kapmış, yatağa düşmüş. İyileştiğinde ise… more
Rock’n Coke kasabasından izlenimler…
6-7 Eylül'de Hezarfen Havaalanı'nda Coca-Cola sponsorluğunda ve Pozitif, İKSV işbirliğiyle düzenlenen Rock'n Coke festivali'nin ardından… more
Kirk Degiorgio sunar: As One - So Far (So good)
Ubiquity Records'un önemli şahsiyeti As One'ın 12 yıllık müzikal yolculuğunu gözler önüne seren retrospektif albüm… more